Zamiast zastrzyku gaz rozweselający

Mieszaninę dwóch gazów – tlenu i podtlenku azotu, popularnie zwaną gazem rozweselającym zaczęto stosować w stomatologii już prawie 25 lat temu. Ze względu na fakt, że owa substancja podawana jest w postaci wziewnej, stanowi bezbolesną alternatywę dla tradycyjnych metod znieczulania stomatologicznego. Sedacja wziewna gazu rozweselającego  sprawia, że pacjent  staje się spokojny, zrelaksowany oraz zobojętniały na otoczenie, jednak świadomie wykonuje polecenia lekarza. Odpowiednia dawka podtlenku azotu jest każdorazowo indywidualnie ustalana dla konkretnego pacjenta, dlatego też można go bezpiecznie stosować w czasie zabiegów stomatologicznych zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Podstawowym wskazaniem leczenia stomatologicznego z wykorzystaniem gazu rozweselającego jest silny strach przed zabiegami dentystycznymi.

Podtlenek azotu doskonale sprawdza się w leczeniu stomatologicznym

Leczenie zębów w podtlenku azotu szczególnie polecane jest dzieciom oraz osobom panicznie bojącym się wizyty w gabinecie dentystycznym. Bardzo często u dzieci podanie gazu rozweselającego wywołuje marzenia senne. Dzieci śnią o locie balonem, samolotem, fruwaniu nad łąką, zabawie z wróżkami. Czasem nie pamiętają, co się działo w gabinecie, a wizytę kojarzą z miłą zabawą. Jest to zabieg jak najbardziej bezpieczny, bowiem gaz jest zostaje całkowicie usunięty z naszego organizmu przez płuca po około 30 minutach. Po tym czasie można już bez obaw prowadzić samochód czy wykonywać inne prace z użyciem maszyn.

Gaz rozweselający dla pacjentów obciążonych chorobami

Zastosowanie podtlenku azotu w leczeniu stomatologicznym w szczególności zaleca się pacjentom cierpiącym na padaczkę, gdyż zmniejsza on stres wywoływany zabiegiem dentystycznym, co  przyczynia się do obniżenia ryzyka ataku choroby. Podobnie dzieje się w przypadku osób cierpiących na astmę, gdzie dodatkowo podanie gazu rozweselającego ułatwia oddychanie. Podtlenek azotu nie wpływa na działanie układu sercowo-naczyniowego, dlatego też można go bezpiecznie podawać pacjentom borykającym się z  chorobami serca. Gaz rozweselający wprowadza pacjenta w stan odprężenia, ograniczając tym samym ryzyko wzrostu ciśnienia krwi podczas wykonywanego zabiegu stomatologicznego. U osób cierpiących na hemofilię sedacja wziewna pozwala uniknąć zastrzyku, przez co niweluje powstawanie siniaków.

Przeciwwskazania do leczenia gazem rozweselającym

Mimo,  iż sedacja wziewna doskonale sprawdza się w leczeniu stomatologicznym i jest bezpiecznym sposobem radzenia sobie z lękiem i bólem, to jednak istnieją pewne przeciwwskazania dotyczące jej stosowania. Podstawowym przeciwwskazaniem do wykorzystania gazu rozweselającego podczas zabiegów stomatologicznych  są nieżyty nosa,  znaczne skrzywienie przegrody nosowej,  oddychanie przez usta, obturacyjne choroby płuc oraz ostre zakażenia dróg oddechowych. Owej metody nie wolno też stosować u kobiet w ciąży, szczególnie u tych w pierwszym trymestrze.